Pentru a intelege pe scurt evolutia homeopatiei in Romania ar
trebui sa ne intoarcem cu 30-40 ani in urma, cand homeopatia nu exista in
Romania .
Homeopatia a fost promovata de cativa medici, farmacisti
indragostiti de aceasta noua abordare medicala, nume precum Dr. Laurentiu
Blajeni, Dr Ionescu, Dr Bungetzianu, farm C Tzuckel, Dr Ramiro Tomescu, Dr
Chirila etc, un grup de entuziasti carora ulterior li s-au adaugat altii si
asemeni unei pete de ulei teoria homeopatica a prins radacini in constiinta
medicala .
Analizand acest fenomen constatam ca el se manifesta in toata
lumea la fel : Existenta a doua curente unicismul si pluralismul Existenta a
doua tendinte de interpretare a homeopatiei : la nivel de simptome si la nivel
stiintific, adica homeopatia bazata doar pe repertorizarea simptomelor fara sa
existe o corelatie cu aspectele fiziopatologice si homeotoxicologia, disciplina
medicala in care interpretarea simptomelor se face in functie de straturile
embrionare afectate de procesul patologic si de etapa evolutiva a bolii .
Medici homeopati ce practica acupunctura si care incearca sa
combine cele doua metode in cadrul tratamentului . Aparitia curentului de
mentalisti, in care pe primul plan este pus simptomul mental ( vezi cazul Dr
Sankaran ce coreleaza diatezele cu simptomele mentale ) .
Existenta grupului de adepti ai homeopatiei tipologice, in care
definirea tipului constitutional se bazeaza pe reperele somatice ale
pacientului, in special trasaturile fetei .
Grupul gnostic ce stabileste repere ale homeopatiei in domenii cum
ar fi alchimia .
Curentul spiritualist al Dr Masi ce incearca a stabili o legatura
intre karma si predispozitia la imbolnaviri a pacientului in cursul existentei
lui terestre . Homeopatia veterinara ce a inceput sa se dezvolte si in Romania,
fiind insa in mare voga in alte tari dezvoltate. Homeopatia ayurvedica .
Fara a avea pretentia de a epuiza acest subiect vast ale
diferitelor tendinte, curente in domeniul homeopatiei as adauga cateva observatii
despre atractia homeopatiei pentru nemedici . Cel mai frecvent e vorba de
persoane care si-au cautat tratamentul, vindecarea pentru ei sau familia lor si
care s-au indragostit de homeopatie . In cursul practicii mele medicale,
personal am cunoscut asemenea pacienti ce studiaza cu ardoare homeopatia,
indraznesc sa spun ca prin metoda autodidactica acestia au obtinut rezultate
remarcabile in unele cazuri .
Pacientii mei ce au inceput sa studieze homeopatia si sa o
foloseasca tratamentul homeopat pentru ei sau familia lor apartin diverselor
categorii sociale : soferi, ingineri, arheologi, profesori, asistenti medicali
. La noi in tara fenomenul utilizarii homeopatiei de nemedici este sporadic,
raspunsul daca e bine sau rau trebuie cautat in dreptul pacientului de a se
trata, in esecurile noastre terapeutice . In alte tari acesta practica de catre
nemedici fiind o practica generalizata .
Revenind la discutia despre curentele din homeopatiei cred ca
fiecare dintre ele reprezinta doar o fateta a adevarului, un pas spre
cunoastere, acum civilizatia terestra va face urmatorul pas, acela de a reunii
toate aceste curente intr-o singura stiinta .
Nu cred ca putem separa vastele cunostinte din medicina alopatica
de homeopatie, ele se completeaza reciproc . Homeotoxicologia este o metoda de
implementare stiintifica a homeopatiei
Unde este dificultatea acestei implementari ?
Cred ca in volumul mare de informatii ce trebuiesc corelate
intr-un concept logic care ar permite medicului curant implementarea datelor
paraclinice ale pacientului in sistemul de repertorizare homeopatica .
Este o munca grea, anevoioasa iar incercarile timide ale unor
colegi din Romania, Franta, India reprezinta primul pas spre acest deziderat
spre homeopatia stiintifica .
Astfel tratamentul homeopat isi va gasi locul in canoanele
medicale clasice, nemaifiind necesare discutiile sterile pro sau contra
homeopatiei .
In Romania au fost doua perioade : o perioada de guvernare a
homeopatiei pluraliste franceze . perioada homeopatiei uniciste, a homeopatiei
clasice asa cum a definit-o Hahnemann .